Zarządzenie nr 52/2016 Burmistrza Płotów z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Płoty na 2017 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej
ZARZĄDZENIE Nr 52/ 2016
Burmistrza Płotów
z dnia 31 sierpnia 2016 r.
w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Płoty na 2017 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej
Na podstawie art. 30 ust. 1, ust 2 pkt 1, art. 31, art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t. j. Dz. U. z 2016 r. poz.446), art. 230 ust. 1, art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) oraz uchwały Rady Miejskiej w Płotach Nr XXII /141 / 16 z dnia 24 sierpnia 2016 r. w sprawie określeń założeń polityki budżetowej na rok 2017.
zarządzam, co następuje
§1. Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2017 rok należy opracować zgodnie z:
-
Zasadami ustalonymi w uchwale rady Miejskiej w Płotach Nr XLV/433/10 z dnia 27 sierpnia 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Płoty.
-
Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych Dz. U. z 2013 r. poz. 885.ze zm.
-
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.).
-
Obowiązującymi uchwałami Rady Miejskiej oraz zarządzeniami Burmistrza mającymi wpływ na budżet i WPF.
-
Warunkami porozumień, umów zawartych przez Gminę z innymi podmiotami.
§2. W zakresie dochodów przyjmuje się:
-
Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych oraz opłaty od posiadania psów ustalone przez Radę Miejską w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Miejską w uchwałach.
-
Stawki podatku rolnego oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2015 i 2016, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy korygować
-
Dochody majątkowe gminy, z tytułu:
-
dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie - na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
-
sprzedaży majątku - w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majątku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
-
Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2016 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
-
Subwencję ogólną w wysokości wynikającej z informacji Ministra Finansów.
-
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie informacji Ministerstwa Finansów.
-
Dotacje celowe otrzymywane z budżetu państwa i dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zaleconych ustawami podlegające przekazaniu do budżetu państwa na podstawie informacji Wojewody Zachodniopomorskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego.
-
Środki bezzwrotne w wysokościach określonych w zawartych umowach i porozumieniach.
-
Dochody nie wymienione w pkt 1-8 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:
-
opłat za zajęcie pasa drogowego,
-
opłaty za korzystanie ze środowiska,
-
opłaty pobieranej w przedszkolach publicznych,
-
odpłatności za wyżywienie w przedszkolach,
-
opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
opłaty eksploatacyjnej, itd.
-
Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznej komórek organizacyjnych i jednostek.
§3. Wydatki:
-
Wydatki bieżące ustalić na poziomie nieprzekraczającym wysokości planu na dzień 30.09.2016 roku , mając na uwadze ograniczenie wydatków do niezbędnych oraz mając na uwadze rozsądne planowanie - nie „na wyrost” - za wyjątkiem:
-
wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw i konserwacji, dla których należy wskazać rodzaj, uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia oraz kalkulacje kosztów (kosztorys),
-
wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
-
wydatków na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
-
wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłata za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach tych programów,
-
wydatków na zakup środków żywności w przedszkolach, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
-
wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o wskaźnik inflacji,
-
wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia,
-
należy przewidzieć koszty opłat sądowych - w zakresie prowadzonych spraw sądowych należących do merytorycznego zakresu poszczególnych komórek i jednostek (plan wymaga opisania).
-
Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z uzasadnieniem kosztorysowym bądź kalkulacją dla każdego zadania.
-
Referat Rozwoju Gospodarczego i Inwestycji Samorządowych przedkłada dodatkowo informację:
-
wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowane zadań (kosztorys),
-
wykaz dróg, chodników wg ustalonej kolejności z kosztorysem (remont § 427 oraz budowa/przebudowa § 605),
-
wykaz planowanych inwestycji w zakresie rozbudowy oświetlenia ulicznego wg ustalonej kolejności wraz z kosztorysem.
-
Sporządza się odrębny wykaz zadań realizowanych w ramach Funduszu Sołeckiego tworzonego na podstawie odrębnej uchwały Rady Miejskiej w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
-
Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2016 roku następująco:
-
według aktualnych angaży pracowników z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia (rozbicie: zasadnicza, funkcyjny, wysługa lat, stałe dodatki specjalne itp.),
-
nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne należy ustalić kwotowo ze wskazaniem podstawy i % wyliczenia,
-
dodatkowe wynagrodzenia roczne dla pracowników planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej(Dz. U. z 1997 r. nr 160 poz. 1080) z wyłączeniem z podstawy do ustalenia wynagrodzenia składniki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. nr 2 poz. 14) wg stanu na dzień 30.09.2016 r.
-
składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy uwzględniają wyłączenia ustawowe, należy wskazać podstawę obliczeń oraz % składek,
-
fundusz płac dla pracowników jednostek oświatowych ustalany jest z podziałem na nauczycieli oraz pracowników obsługi uwzględniając odrębne kalkulacje:
-
wynagrodzenia zasadnicze,
-
dodatki motywacyjne,
-
odprawy emerytalne, rentowe,
-
nagrody jubileuszowe,
-
wzrost wynikający z planowanych awansów,
-
nagród uznaniowych premii regulaminowych,
-
dodatków pozostałych regulaminowych z wyszczególnieniem każdego rodzaju.
-
Płacę minimalną przyjmuję się na poziomie 2.000,00 zł brutto.
-
Odpis na ZFŚS oblicza się wg przewidywanego stanu zatrudniania na dzień 31.12.2016 roku z uwzględnieniem planowanych wzrostów zatrudniania zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (Dz. U. z 2009 r. nr 43 poz. 349), przyjmując do obliczeń kwoty bazowe:
-
dla nauczycieli - odpis liczony 110 % od kwoty bazowej,
-
dla pozostałych pracowników - odpis liczony 37,5 % od kwoty bazowej,
-
dla emerytów i rencistów w przypadku objęcia opieką socjalną zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 191) oraz z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz.592).
-
Rezerwę ogólną ustalić w wysokości do 1% wydatków.
-
Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
-
na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 0,5 % wydatków budżetu pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu,
-
pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
-
W przypadku dotacji przyznanych na 2017 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej - w rozbiciu na:
-
działalność bieżącą wg jednostek w układzie :
-
koszty wynagrodzeń zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 3.12.2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1105) w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury.
-
koszty utrzymania poszczególnych obiektów: media (rozbicie), środki czystości, artykuły biurowe, opłaty i inne,
-
prace remontowe,
-
zakup wyposażenia,
-
programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego,
-
wydatki związane z organizacją imprez - wskazać miejsca i przewidywany termin.
-
Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
-
zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
-
zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
-
zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
-
zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
-
zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
-
zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, staży, prac społeczno-użytecznych,
-
zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.
§4. Rozchody:
-
Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie:
-
pożyczek długoterminowych - ze wskazaniem roku i kwoty,
-
kredytów długoterminowych - ze wskazaniem roku i kwoty,
-
odsetek od pozycji wymienionych w lit. a i b - ze wskazaniem roku i kwoty z uwzględnieniem marży banku oraz średniej kwoty WIBOR z ostatniego półrocza,
-
wykup obligacji.
§5. Wieloletnia Prognoza Finansowa - planowanie obejmuje przedłożenie informacji wg merytorycznego realizowania zadań w zakresie:
-
Umowy, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy (nie dotyczy umów o pracę), ze wskazaniem:
Numer umowy/ numer z CRU |
Data zawarcia |
Okres obowiązywania umowy |
Kwota umowy ogółem |
Kwoty w poszczególnych latach |
Cel/przedmiot umowy/nazwa przedsięwzięcia /wskazanie projektu unijnego |
|
|
|
|
|
|
-
Wykaz przedsięwzięć wieloletnich z udziałem środków unijnych ze wskazaniem:
-
nazwa projektu,
-
numer umowy,
-
data zawarcia,
-
okres obowiązywania,
-
łączne nakłady finansowe,
-
wydatki w poszczególnych latach,
-
umowy na okres przekraczający rok budżetowy zawarte w ramach przedsięwzięcia.
-
Przedsięwzięcia wieloletnie majątkowe ze wskazaniem:
-
nazwa zadania,
-
cel realizowania zadania,
-
daty początkowe i końcowe realizowanego zadania,
-
łączne nakłady finansowe (ogółem od początku do planowanych do poniesienia),
-
nakłady finansowe do poniesienia w poszczególnych latach,
-
wykaz umów zawartych, data zawarcia, kwota.
§6. Materiały planistyczne
-
Materiały planistyczne - należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, na wzorach:
-
dla budżetowych jednostek organizacyjnych oraz dla urzędu gminy na wzorach stanowiących załącznik nr 1
-
dla planu wynagrodzeń zgodnie ze wzorem stanowiący załącznik nr 2
-
Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:
-
konkretnymi przepisami prawa materialnego,
-
wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:
Dział 600:
Paragraf 4210:
- zakup kamienia na drogi - kwota ……….,
- zakup soli - kwota ……………,
- zakup znaków drogowych - kwota ……….. itd..
-
Należy podać w każdym przypadku kwotę planu (wydatku) w roku 2017 w każdej z szacowanych pozycji oraz wykonania za 2016 rok.
-
Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
-
W Planach finansowych do projektu budżetu należy wskazać, że dane zadanie ujęto także w WPF.
-
Materiały składane są w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2016 r.
§7. 1. Materiały planistyczne opracowane są w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej w zakresie jednostek budżetowych.
-
Skarbnik Gminy przygotowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków wg złożonych planów do dnia 30.10.2016 r.
-
Burmistrz opracowuje projekt budżetu do dnia 15.11.2016 r.
§8. Wykonanie projektu
-
Do dnia 22 listopada 2016 r. Burmistrz Gminy przekazuje informacje jednostkom organizacyjnym oraz osobom kierującym komórkami organizacyjnymi urzędu o kwotach wydatków i dochodów ujętych w projekcie budżetu.
-
Projekty planów finansowych zostają sprawdzone i weryfikowane.
-
Dyrektorzy i kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych urzędu zatwierdzają projekty planów finansowych i składają jeden egzemplarz do Skarbnika Gminy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania informacji.
-
Weryfikacja złożonych projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej następuje w Referacie Budżetowym.
-
Projekty planów finansowych stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia 2017 roku do dnia opracowania planów finansowych na podstawie otrzymanych informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§9. Zadania zlecone:
-
Burmistrz Gminy do 15 listopada 2016 r. opracowuje projekt planu finansowego w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami, na podstawie informacji od Wojewody Zachodniopomorskiego, Krajowego Biura Wyborczego o kwotach dotacji celowych i kwotach dochodów, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa wynikających z podziału kwot określonych w projekcie ustawy budżetowej.
-
Burmistrz Gminy przekazuje dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych, osobom kierującym komórkami organizacyjnymi urzędu, informacje o kwotach dochodów i wydatków planowanych na realizację zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami przyjętych w projekcie planu finansowego o którym mowa w pkt 1 w terminie do 22 listopada 2016 roku.
-
Na podstawie otrzymanych informacji osoby wymienione w pkt 2 opracowują i zatwierdzają projekty planów finansowych w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami w pełnej klasyfikacji budżetowej i składają Skarbnikowi Gminy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania informacji.
-
Weryfikacja projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem do uchwały budżetowej gminy następuje w Referacie Budżetowym.
-
Projekty Planów finansowych w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminy stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od 1 stycznia 2017 roku do dnia opracowania planu finansowego na podstawie ostatecznych kwot dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§10. Uchwała budżetowa - wykonanie
-
W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przekazuje dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy oraz osobom kierujących poszczególnymi komórkami urzędu, informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatkach.
-
Osoby wymienione w pkt. 1 w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt 1, sporządzają plany finansowe swoich jednostek poprzez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot wynikających z uchwały budżetowej i przekazują Skarbnikowi Gminy z uwzględnieniem zasady, o której mowa w pkt 5.
-
W terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przekazuje osobom wymienionym w pkt 1, realizującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone gminie odrębnymi ustawami, informacje o kwotach związanych z ich realizacją.
-
Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi realizujący zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone gminie odrębnymi ustawami w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt 3, opracowują w zakresie swojej właściwości i zatwierdzają palny finansowe poprzez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot wynikających z uchwały budżetowej i przekazują Skarbnikowi Gminy z uwzględnieniem zasady, o której mowa w pkt 5.
-
W przypadku kiedy zweryfikowane projekty planów finansowych są zgodne z kwotami wynikającymi z uchwały budżetowej, projekty te stają się planami finansowymi i nie wymaga się ich ponownego sporządzania i dostarczania, tylko informacji o zgodności.
-
W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami i informuje dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi urzędu o kwotach z niego wynikających.
-
Pełnomocnik ds. rozwiązywania problemów Alkoholowych przedkłada dodatkowy egzemplarz planu finansowego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii.
-
Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przedkłada plan finansowy jednostki.
§11. Wykonanie Zarządzenia powierza się Dyrektorom i Kierownikom Jednostek Organizacyjnych Gminy, osobom kierującym poszczególnymi komórkami organizacyjnymi gminy, samodzielnym stanowiskom pracy.
§12.1. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.
-
Zarządzenie nie upoważnia do wydawania dalszych wytycznych w zakresie planowania budżetu, za wyjątkiem dodatkowych wskazań Skarbnika Gminy.
§13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz
Marian Maliński
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
31 08 2016 14 44 26ZarzA dzenie 52-2016 z 31.08.15 - zaA A cznik 2 (XLS, 34.00Kb) | 2016-08-31 14:44:26 | 50 | |
31 08 2016 14 44 26ZarzA dzenie 52-2016 z 31.08.16 zaA A cznik 1 (XLS, 132.00Kb) | 2016-08-31 14:44:26 | 24 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Tomasz Sać Data wytworzenia:
31 sie 2016
Osoba dodająca informacje
Tomasz Sać Data publikacji:
31 sie 2016, godz. 14:43
Osoba aktualizująca informacje
Tomasz Sać Data aktualizacji:
31 sie 2016, godz. 14:45