Zarządzenie Nr 63/2015 z 31-08-2015 r. w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Płoty na 2016 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej
ZARZĄDZENIE Nr 63 / 2015
Burmistrza Płotów
z dnia 31 sierpnia 2015 r.
w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Płoty na 2016 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej
Na podstawie art. 30 ust. 1, ust 2 pkt 1, art. 31, art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), art. 230 ust. 1, art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) oraz uchwały Rady Miejskiej w Płotach Nr XI /72/15 z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie określeń założeń polityki budżetowej na rok 2016.
zarządzam, co następuje
§1. Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2016 rok należy opracować zgodnie z:
- Zasadami ustalonymi w uchwale rady Miejskiej w Płotach Nr XLV/433/10 z dnia 27 sierpnia 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Płoty.
- Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publ. / Dz. Ust. z 2013 r.poz. 885.ze zm.
- Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.).
- Obowiązującymi uchwałami Rady Miejskiej oraz zarządzeniami Burmistrza mającymi wpływ na budżet i WPF.
- Warunkami porozumień, umów zawartych przez Gminę z innymi podmiotami.
§2. W zakresie dochodów przyjmuje się:
- Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych oraz opłaty od posiadania psów ustalone przez Radę Miejską w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Miejską w uchwałach.
- Stawki podatku rolnego oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2014 i 2015,, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy korygować
- Dochody z majątku gminy, z tytułu:
- dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie – na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
- sprzedaży majątku – w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majtku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
- Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2015 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
- Subwencję ogólną w wysokości wynikającej z informacji Ministra Finansów.
- Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie informacji Ministerstwa Finansów.
- Dotacje celowe otrzymywane z budżetu państwa i dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zaleconych ustawami podlegające przekazaniu do budżetu państwa na podstawie informacji Wojewody Zachodniopomorskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego.
- Środki bezzwrotne w wysokościach określonych w zawartych umowach i porozumieniach.
- Dochody nie wymienione w pkt 1-8 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:
- opłat za zajęcie pasa drogowego,
- opłaty za korzystanie ze środowiska,
- opłaty pobieranej w przedszkolach publicznych,
- odpłatności za wyżywienie w przedszkolach,
- opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- opłaty eksploatacyjnej, itd.
- Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznej komórek organizacyjnych i jednostek.
§3. Wydatki:
- Wydatki bieżące ustalić na poziomie nieprzekraczającym wysokości planu na dzień 30.09.2015 roku, mając na uwadze ograniczenie wydatków do niezbędnych oraz mając na uwadze rozsądne planowanie - nie „na wyrost” – za wyjątkiem:
- wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw i konserwacji, dla których należy wskazać rodzaj, uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia oraz kalkulacje kosztów (kosztorys),
- wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
- wydatków na realizację zadań z zakresy ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
- wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłata za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach tych programów,
- wydatków na zakup środków żywności w przedszkolach, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
- wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o wskaźnik inflacji,
- wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia,
- należy przewidzieć koszty opłat sądowych –w zakresie prowadzonych spraw sądowych należących do merytorycznego zakresu poszczególnych komórek i jednostek (plan wymaga opisania).
- Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z uzasadnieniem kosztorysowym bądź kalkulacją dla każdego zadania.
- Referat Rozwoju Gospodarczego i Inwestycji Samorządowych przedkłada dodatkowo informację:
- wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowane zadań (kosztorys),
- wykaz dróg, chodników wg ustalonej kolejności z kosztorysem (remont § 427 oraz budowa/przebudowa § 605),
- wykaz planowanych inwestycji w zakresie rozbudowy oświetlenia ulicznego wg ustalonej kolejności wraz z kosztorysem.
- Sporządza się odrębny wykaz zadań realizowanych w ramach Funduszu Sołeckiego tworzonego na podstawie odrębnej uchwały Rady Miejskiej w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
- Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2015 roku następująco:
- według aktualnych angaży pracowników z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia (rozbicie: zasadnicza, funkcyjny, wysługa lat, stałe dodatki specjalne itp.),
- nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne należy ustalić kwotowo ze wskazaniem podstawy i % wyliczenia,
- dodatkowe wynagrodzenia roczne dla pracowników planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej(Dz. U. z 1997 r. Nr 160, Poz.1080) z wyłączeniem z podstawy do ustalenia wynagrodzenia składniki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 t. Nr 2 Poz. 14) wg stanu wyłączeń na dzień 30.09.2015 r.
- składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy uwzględniają wyłączenia ustawowe, należy wskazać podstawę obliczeń oraz % składek,
- fundusz płac dla pracowników jednostek oświatowych ustalany jest z podziałem na nauczycieli oraz pracowników obsługi uwzględniając odrębne kalkulacje:
- wynagrodzenia zasadnicze,
- dodatki motywacyjne,
- odprawy emerytalne, rentowe,
- nagrody jubileuszowe,
- wzrost wynikający z planowanych awansów,
- nagród uznaniowych premii regulaminowych,
- dodatków pozostałych regulaminowych z wyszczególnieniem każdego rodzaju.
- Płacę minimalną przyjmuję się na poziomie 1.850,00 zł brutto.
- Odpis na ZFŚS oblicza się wg przewidywanego stanu zatrudniania na dzień 31.12.2015 roku z uwzględnieniem planowanych wzrostów zatrudniania zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 349), przyjmując do obliczeń kwoty bazowe:
- dla nauczycieli – odpis liczony 110 % od kwoty bazowej,
- dla pozostałych pracowników - odpis liczony 37,5 % od kwoty bazowej,
- dla emerytów i rencistów w przypadku objęcia opieką socjalną zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zmianami) oraz z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz.592).
- Rezerwę ogólną ustalić w wysokości do 1% wydatków.
- Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
- na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 0,5 % wydatków budżetu pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu,
- pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
- W przypadku dotacji przyznanych na 2016 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej - w rozbiciu na:
- działalność bieżącą wg jednostek w układzie :
- koszty wynagrodzeń zgodnie z rozp. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego(Dz.U 2012r poz.1105 ) z 3.X.2012r w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury.
- koszty utrzymania poszczególnych obiektów: media (rozbicie), środki czystości, artykuły biurowe, opłaty i inne,
- prace remontowe,
- zakup wyposażenia,
- programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego,
- wydatki związane z organizacją imprez – wskazać miejsca i przewidywany termin.
- Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
- zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
- zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
- zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
- zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
- zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
- zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, staży, prac społeczno-użytecznych,
- zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.
§4. Rozchody:
- Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie:
- pożyczek długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty,
- kredytów długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty,
- odsetek od pozycji wymienionych w lit. a i b – ze wskazaniem roku i kwoty z uwzględnieniem marży banku oraz średniej kwoty WIBOR z ostatniego półrocza,
- wykup obligacji.
§5. Wieloletnia Prognoza Finansowa – planowanie obejmuje przedłożenie informacji wg merytorycznego realizowania zadań w zakresie:
- Umowy, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy (nie dotyczy umów o pracę), ze wskazaniem:
Numer umowy/ numer z CRU |
Data zawarcia |
Okres obowiązywania umowy |
Kwota umowy ogółem |
Kwoty w poszczególnych latach |
Cel/przedmiot umowy/nazwa przedsięwzięcia /wskazanie projektu unijnego |
|
|
|
|
|
|
- Wykaz przedsięwzięć wieloletnich z udziałem środków unijnych ze wskazaniem:
- nazwa projektu,
- numer umowy,
- data zawarcia,
- okres obowiązywania,
- łączne nakłady finansowe,
- wydatki w poszczególnych latach,
- umowy na okres przekraczający rok budżetowy zawarte w ramach przedsięwzięcia.
- Przedsięwzięcia wieloletnie majątkowe ze wskazaniem:
- nazwa zadania,
- cel realizowania zadania,
- daty początkowe i końcowe realizowanego zadania,
- łączne nakłady finansowe (ogółem od początku do planowanych do poniesienia),
- nakłady finansowe do poniesienia w poszczególnych latach,
- wykaz umów zawartych, data zawarcia, kwota.
§6. Materiały planistyczne
- Materiały planistyczne – należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, na wzorach:
- dla budżetowych jednostek organizacyjnych oraz dla urzędu gminy na wzorach stanowiących załącznik nr 1
- dla planu wynagrodzeń zgodnie ze wzorem stanowiący załącznik nr 2
- Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:
- konkretnymi przepisami prawa materialnego,
- wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:
Dział 600:
Paragraf 4210:
- zakup kamienia na drogi – kwota ……….,
- zakup soli – kwota ……………,
- zakup znaków drogowych – kwota ……….. itd..
- Należy podać w każdym przypadku kwotę planu (wydatku) w roku 2015 w każdej z szacowanych pozycji oraz wykonania za 2014 rok.
- Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
- W Planach finansowych do projektu budżetu należy wskazać, że dane zadanie ujęto także w WPF.
- Materiały składane są w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2015 r.
§7. 1. Materiały planistyczne opracowane są w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej w zakresie jednostek budżetowych.
- Skarbnik Gminy przygotowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków wg złożonych planów do dnia 30.10.2015 r.
- Burmistrz opracowuje projekt budżetu do dnia 15.11.2015 r.
§8. Wykonanie projektu
- Do dnia 22 listopada 2015 r. Burmistrz Gminy przekazuje informacje jednostkom organizacyjnym oraz osobom kierującym komórkami organizacyjnymi urzędu o kwotach wydatków i dochodów ujętych w projekcie budżetu.
- Projekty planów finansowych sprawdzone i weryfikowane.
- Dyrektorzy i kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych urzędu zatwierdzają projekty planów finansowych i składają jeden egzemplarz do Skarbnika Gminy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania informacji.
- Weryfikacja złożonych projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej następuje w Referacie Budżetowym.
- Projekty planów finansowych stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia 2016 roku do dnia opracowania planów finansowych na podstawie otrzymanych informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§9. Zadania zlecone:
- Burmistrz Gminy do 15 listopada 2015 r. opracowuje projekt planu finansowego w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami, na podstawie informacji od Wojewody Zachodniopomorskiego, Krajowego Biura Wyborczego o kwotach dotacji celowych i kwotach dochodów, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa wynikających z podziału kwot określonych w projekcie ustawy budżetowej.
- Burmistrz Gminy przekazuje dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych, osobom kierującym komórkami organizacyjnymi urzędu, informacje o kwotach dochodów i wydatków planowanych na realizację zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami przyjętych w projekcie planu finansowego o którym mowa w pkt 1 w terminie do 22 listopada 2015 roku.
- Na podstawie otrzymanych informacji osoby wymienione w pkt 2 opracowują i zatwierdzają projekty planów finansowych w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami w pełnej klasyfikacji budżetowej i składają Skarbnikowi Gminy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania informacji.
- Weryfikacja projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem do uchwały budżetowej gminy następuje w Referacie Budżetowym.
- Projekty Planów finansowych w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminy stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od 1 stycznia 2016 roku do dnia opracowania planu finansowego na podstawie ostatecznych kwot dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§10. Uchwała budżetowa – wykonanie:
- W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przekazuje dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy oraz osobom kierujących poszczególnymi komórkami urzędu, informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatkach.
- Osoby wymienione w pkt. 1 w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt 1, sporządzają plany finansowe swoich jednostek poprzez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot wynikających z uchwały budżetowej i przekazują Skarbnikowi Gminy z uwzględnieniem zasady, o której mowa w pkt 5.
- W terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przekazuje osobom wymienionym w pkt 1, realizującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone gminie odrębnymi ustawami, informacje o kwotach związanych z ich realizacją.
- Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi realizujący zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone gminie odrębnymi ustawami w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt 3, opracowują w zakresie swojej właściwości i zatwierdzają palny finansowe poprzez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot wynikających z uchwały budżetowej i przekazują Skarbnikowi Gminy z uwzględnieniem zasady, o której mowa w pkt 5.
- W przypadku kiedy zweryfikowane projekty planów finansowych są zgodne z kwotami wynikającymi z uchwały budżetowej, projekty te stają się planami finansowymi i nie wymaga się ich ponownego sporządzania i dostarczania, tylko informacji o zgodności.
- W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Burmistrz Gminy opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami i informuje dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi urzędu o kwotach z niego wynikających.
- Pełnomocnik ds. rozwiązywania problemów Alkoholowych przedkłada dodatkowy egzemplarz planu finansowego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii.
- Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przedkłada plan finansowy jednostki.
§11. Wykonanie Zarządzenia powierza się Dyrektorom i Kierownikom Jednostek Organizacyjnych Gminy, osobom kierującym poszczególnymi komórkami organizacyjnymi gminy, samodzielnym stanowiskom pracy.
§12. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy. Zarządzenie nie upoważnia do wydawania dalszych wytycznych w zakresie planowania budżetu, za wyjątkiem dodatkowych wskazań Skarbnika Gminy.
§13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz
Marian Maliński
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Elżbieta Charkiewicz Data wytworzenia:
31 sie 2015
Osoba dodająca informacje
Marcin Janowski Data publikacji:
31 sie 2015, godz. 11:13
Osoba aktualizująca informacje
Marcin Janowski Data aktualizacji:
02 wrz 2015, godz. 13:24