Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Płotach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

ZARZĄDZENIE NR 61/09 Burmistrza Płotów z dnia 23 września 2009 r. w sprawie: zasad redagowania, przygotowywania i przedkładania projektów uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Burmistrza Miasta

ZARZĄDZENIE NR 61/09

Burmistrza Płotów z dnia 23 września 2009 r.

w sprawie: zasad redagowania, przygotowywania i przedkładania projektów uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Burmistrza Miasta

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 i art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zarządza się co następuje:

§ 1. Wydział merytoryczny przygotowujący projekt uchwały Rady Miejskiej zobowiązany jest do:

1.    uzgodnienia projektu z komórkami organizacyjnymi Urzędu, jeżeli realizacja uchwały pozostaje w związku z wykonywaniem zadań przez te wydziały, biura lub jednostki; uzgodnienie to należy potwierdzić parafowaniem na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu.

2.    uzgodnienia pod względem formalno - prawnym oraz redakcyjnym w formie parafowania przez radcę prawnego na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu,

3.    uzyskania opinii Skarbnika Gminy - w formie parafy, jeżeli realizacja uchwały powoduje skutki finansowe dla budżetu Gminy,

4.      przedłożenia Zastępcy Burmistrza lub Skarbnikowi Gminy – zgodnie z podziałem zadań i kompetencji ustalonym przez Burmistrza – projektu celem akceptacji w formie parafy umieszczonej na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu.

§ 2. Tryb wnoszenia projektu uchwały Rady Miejskiej pod obrady na sesji Rady:

1.      przygotowany projekt uchwały Rady wraz z uzasadnieniem wnoszony jest za pośrednictwem Burmistrza na posiedzenia Komisji Rady Miejskiej,

2.      pozytywnie zaopiniowany i podpisany przez Burmistrza projekt uchwały Rady przekazywany jest jako inicjatywa uchwałodawcza Burmistrza do Biura Rady Miasta


za pośrednictwem sekretariatu, zaś wersję elektroniczną, przygotowujący projekt uchwały przekazuje pocztą elektroniczną na adres: rada@ploty.pl.

§ 3. Projekty uchwał Rady Miejskiej powinny zawierać:

-       tytuł,

-       podstawę prawną do wydania uchwały,

-       treść aktu - regulacja spraw będących przedmiotem uchwały,

-       określenie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

-       przepisy przejściowe, uchylające, przepisy o wejściu uchwały w życie.

§ 4. W tytule projektu uchwały w oddzielnych wierszach zamieszcza się:

-       oznaczenie uchwały, miejsce na wpisanie kolejnego numeru,

-       nazwę organu, który podejmuje uchwałę,

-       miejsce na wpisanie daty uchwalenia uchwały,

-       ogólne określenie przedmiotu uchwały.

§ 5.

1.Numer uchwały oznacza się skrótem "NR" i zawiera miejsce na wpisanie kolejnego numeru sesji Rady Miejskiej oznaczonego cyframi rzymskimi, oddzielonego znakiem"/" od kolejnego numeru arabskiego uchwały, oddzielonego znakiem "/" od dwóch ostatnich cyfr roku bieżącego.

2.Data uchwały jest poprzedzona zwrotem "z dnia" i zawiera miejsce na wpisanie dnia, nazwy miesiąca określonego słownie oraz roku oznaczonego cyframi arabskimi i znakiem "r." jako skrótem wyrazu "rok".

3. Przedmiot uchwały określa się możliwie najzwięźlej, rozpoczynając od wyrazów "w sprawie: ...". W przypadku uchwały zmieniającej uchwałę, przedmiot uchwały rozpoczyna się od wyrazów "zmieniająca uchwałę w sprawie: ..." lub "o zmianie uchwały w sprawie: ...", bez przywoływania numeru i daty podjęcia zmienianej uchwały.


§ 6.

1.      Podstawa prawna oznacza wskazanie artykułu lub paragrafu aktu prawnego zawierającego upoważnienie do wydania uchwały.

2.      W przypadku obowiązku publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego w podstawie prawnej podaje się artykuł lub paragraf aktu prawnego wraz ze wszystkimi obowiązującymi publikatorami (zmianami).

3.      Zapis rozpoczyna się wyrazami : "Na podstawie art. (§)...".

§ 7.

1.    Podstawową jednostką redakcyjną uchwały jest paragraf.

2.    Paragraf może być podzielony na : ustępy, punkty, litery i tiret.

3.    Każdą jednostkę redakcyjną zapisuje się od nowego wiersza i poprzedza jej oznaczeniem umieszczonym w tym samym wierszu.

4.    Paragrafy ustawia się na początku zapisu z lewej strony a ustępy rozpoczyna się od akapitu.

§ 8.

1.      Paragraf oznacza się pogrubionym znakiem „§” i kolejną cyfrą arabską z kropką.

2.    Ustęp oznacza się cyfrą arabską z kropką bez nawiasów, przy zachowaniu ciągłości numeracji ustępów w obrębie danego paragrafu, a przy powoływaniu skrótem "ust." oraz cyfrą arabską bez kropki.

3.    Punkt oznacza się cyframi arabskimi z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie ustępu, a przy powoływaniu używa się skrótu "pkt" bez względu na liczbę i przypadek oraz cyfrą arabską bez nawiasu.


4.    Wyliczenia w obrębie punktów tzw. litery oznacza się małymi literami alfabetu z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu, a przy powoływaniu - skrótem "lit." bez względu na liczbę i przypadek oraz literą alfabetu bez nawiasu.

5.    W obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia wprowadzając tiret. Tiret oznacza się „ – „ i przywołuje poprzez oznaczenie wyrazem tiret i wyrażonym słownie numerem porządkowym.

6.    Przepisy paragrafu podzielonego na ustępy, punkty, litery, tiret cytuje się w następującej kolejności : § ... ust. ... pkt ... lit. ... tiret … .

§ 9. W celu systematyzacji przepisów uchwały, paragrafy pozostające ze sobą w ścisłym związku logicznym można grupować w rozdziały - oznaczając je cyframi arabskimi, rozdziały grupuje się w działy, działy łączy się w tytuły - oznaczając je cyframi rzymskimi.

§ 10. Treść aktu powinna obejmować całokształt lub możliwie szeroki zakres wiążących się ze sobą zagadnień.

§ 11. Wykonawców uchwały wymienia się przed przepisem określającym termin wejścia w życie uchwały lub przed przepisem uchylającym uchwałę.

§ 12. W przepisie uchylającym należy wyczerpująco wymienić uchwały, które zostają uchylone rozpoczynając zapis wyrazami : "Tracą moc ...".

§ 13.

1. Przepis o wejściu w życie uchwały, która stanowi akt prawa miejscowego powszechnie obowiązujący, może mieć następujące brzmienie :

1)   "Uchwała  wchodzi  w  życie  po  upływie  czternastu  dni  od  dnia  ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego",

2)  "Uchwała wchodzi w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Zachodniopomorskiego z dniem ...." (dzień oznaczony kalendarzowo).


2.   Przepis uchwały - która nie stanowi aktu prawnego powszechnie
obowiązującego - określający datę jej wejścia w życie - może mieć brzmienie :

1)  "Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia",

2)  "Uchwała wchodzi w życie z dniem ... " (dzień oznaczony kalendarzowo).

3.   Jeżeli z treści uchwały wynika taka konieczność, termin wejścia uchwały
w życie należy oddzielać od daty jego ogłoszenia stosownym okresem czasu
(vacatio legis), niezbędnym dla zaznajomienia się z treścią uchwały.

§ 14. Wzór schematu projektu uchwały Rady Miejskiej w części dotyczącej tytułu, podstawy prawnej, przepisów uchylających oraz o wejściu uchwały w życie stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 15. Do projektu uchwały - w razie potrzeby - dołącza się załączniki, w których zamieszcza się w szczególności :

1)  wzory formularzy,

2)  schematy,

3)  obszerne tabele,

4)  mapy,

5)  wykazy,

§ 16.

1.    Do projektu uchwały Rady dołącza się (na oddzielnym arkuszu) uzasadnienie projektu, którego treść powinna wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym stanem a projektowanym oraz potrzebę (celowość) podjęcia uchwały.

2.    Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób jasny i wyczerpujący a w szczególności zawierać informację o ewentualnych skutkach prawnych, finansowych, społecznych i organizacyjnych.

3.    Uzasadnienie podlega akceptacji Zastępcy Burmistrza lub Skarbnika Gminy -zgodnie z podziałem zadań i kompetencji ustalonym przez Burmistrza, w formie parafy umieszczonej na ostatniej stronie uzasadnienia, w dolnym lewym rogu.

4.    Wzór uzasadnienia stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.


§ 17.

1.    Uchwałę należy redagować dokładnie i zrozumiale dla adresatów.

2.    Zdania należy budować zgodnie z regułami składni języka polskiego, unikając długich, wieloczłonowych zdań złożonych.

3.    Wyrażenia językowe należy używać w ich podstawowym i powszechnie przyjętym znaczeniu.

4.    Tekst powinien być opracowany ze szczególną starannością, zwięźle i jasno oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.

5.    Projekty uchwał przygotowuje się czcionką o nazwie „ARIAL” o rozmiarze 12 pt.

§ 18.

1.    Zasady oraz tryb przygotowywania uchwał określone w niniejszym zarządzeniu, mają zastosowanie odpowiednio do przygotowywanych projektów zarządzeń Burmistrza.

2.    Wzorcowy schemat projektu zarządzenia Burmistrza stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.

3.    Projekty zarządzeń wymagają sporządzenia uzasadnień. Uzasadnienie wymaga podpisania przez przygotowującego projekt zarządzenia.

4.      Projekty Zarządzeń Burmistrza po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 1 mniejszego zarządzenia należy przedkładać za pośrednictwem sekretariatu Burmistrzowi.

5.              Zarządzenie podpisane przez Burmistrza podlega zarejestrowaniu w rejestrze zarządzeń Burmistrza, prowadzonym przez sekretariat (zarządzeniu zostaje nadany numer oraz data jego podpisania przez Burmistrza). Wersję elektroniczną przygotowujący zarządzenie przekazuje pocztą elektroniczną na adres: s.kwiatkowski@ploty.pl (celem publikacji w BIP).


§ 19.

1.      Projekty Zarządzeń Wewnętrznych Burmistrza po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 1 zarządzenia należy przedkładać za pośrednictwem sekretariatu do podpisu przez Burmistrza.

2.    Projekt zarządzenia wewnętrznego nie wymaga sporządzenia uzasadnienia. Zarządzenie  wewnętrzne  podpisane  przez  Burmistrza  podlega  zarejestrowaniu w   rejestrze   zarządzeń   Burmistrza,   prowadzonym   przez   sekretariat.   Wersję elektroniczną przygotowujący zarządzenie przekazuje pocztą elektroniczną na adres: s.kwiatkowski@ploty.pl (celem publikacji w BIP).

§ 20. W przypadku zarządzeń powołujących zespoły/komisje, przygotowujący projekt zarządzenia uzgadnia treść projektu zarządzenia ze wszystkimi kierownikami komórek, których pracownicy wchodzą w skład zespołu lub komisji w formie pisemnej lub w formie e-mail z wyznaczeniem terminu, którego przekroczenie będzie oznaczało brak uwag do treści projektu zarządzenia.

§ 21. Wielostronicowe projekty uchwał Rady Miejskiej oraz projekty Zarządzeń Burmistrza wymagają parafowania każdej ze stron przez przygotowującego dany projekt.

§ 22. Szczegółowe regulacje dotyczące zasad techniki prawodawczej zawiera rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).

§ 23. Zobowiązuje się kierowników komórek i pracowników oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Płoty do przestrzegania zasad wynikających z niniejszego zarządzenia.

§ 24. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Sławomir Kwiatkowski

Data wytworzenia:
01 mar 2010

Osoba dodająca informacje

Sławomir Kwiatkowski

Data publikacji:
01 mar 2010, godz. 11:19

Osoba aktualizująca informacje

Sławomir Kwiatkowski

Data aktualizacji:
01 mar 2010, godz. 11:41