ZARZĄDZENIE NR 61/09 Burmistrza Płotów z dnia 23 września 2009 r. w sprawie: zasad redagowania, przygotowywania i przedkładania projektów uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Burmistrza Miasta
ZARZĄDZENIE NR 61/09
Burmistrza Płotów z dnia 23 września 2009 r.
w sprawie: zasad redagowania, przygotowywania i przedkładania projektów uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Burmistrza Miasta
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 i art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zarządza się co następuje:
§ 1. Wydział merytoryczny przygotowujący projekt uchwały Rady Miejskiej zobowiązany jest do:
1. uzgodnienia projektu z komórkami organizacyjnymi Urzędu, jeżeli realizacja uchwały pozostaje w związku z wykonywaniem zadań przez te wydziały, biura lub jednostki; uzgodnienie to należy potwierdzić parafowaniem na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu.
2. uzgodnienia pod względem formalno - prawnym oraz redakcyjnym w formie parafowania przez radcę prawnego na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu,
3. uzyskania opinii Skarbnika Gminy - w formie parafy, jeżeli realizacja uchwały powoduje skutki finansowe dla budżetu Gminy,
4. przedłożenia Zastępcy Burmistrza lub Skarbnikowi Gminy – zgodnie z podziałem zadań i kompetencji ustalonym przez Burmistrza – projektu celem akceptacji w formie parafy umieszczonej na ostatniej stronie oryginału projektu, w dolnym lewym rogu.
§ 2. Tryb wnoszenia projektu uchwały Rady Miejskiej pod obrady na sesji Rady:
1. przygotowany projekt uchwały Rady wraz z uzasadnieniem wnoszony jest za pośrednictwem Burmistrza na posiedzenia Komisji Rady Miejskiej,
2. pozytywnie zaopiniowany i podpisany przez Burmistrza projekt uchwały Rady przekazywany jest jako inicjatywa uchwałodawcza Burmistrza do Biura Rady Miasta
za pośrednictwem sekretariatu, zaś wersję elektroniczną, przygotowujący projekt uchwały przekazuje pocztą elektroniczną na adres: rada@ploty.pl.
§ 3. Projekty uchwał Rady Miejskiej powinny zawierać:
- tytuł,
- podstawę prawną do wydania uchwały,
- treść aktu - regulacja spraw będących przedmiotem uchwały,
- określenie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- przepisy przejściowe, uchylające, przepisy o wejściu uchwały w życie.
§ 4. W tytule projektu uchwały w oddzielnych wierszach zamieszcza się:
- oznaczenie uchwały, miejsce na wpisanie kolejnego numeru,
- nazwę organu, który podejmuje uchwałę,
- miejsce na wpisanie daty uchwalenia uchwały,
- ogólne określenie przedmiotu uchwały.
§ 5.
1.Numer uchwały oznacza się skrótem "NR" i zawiera miejsce na wpisanie kolejnego numeru sesji Rady Miejskiej oznaczonego cyframi rzymskimi, oddzielonego znakiem"/" od kolejnego numeru arabskiego uchwały, oddzielonego znakiem "/" od dwóch ostatnich cyfr roku bieżącego.
2.Data uchwały jest poprzedzona zwrotem "z dnia" i zawiera miejsce na wpisanie dnia, nazwy miesiąca określonego słownie oraz roku oznaczonego cyframi arabskimi i znakiem "r." jako skrótem wyrazu "rok".
3. Przedmiot uchwały określa się możliwie najzwięźlej, rozpoczynając od wyrazów "w sprawie: ...". W przypadku uchwały zmieniającej uchwałę, przedmiot uchwały rozpoczyna się od wyrazów "zmieniająca uchwałę w sprawie: ..." lub "o zmianie uchwały w sprawie: ...", bez przywoływania numeru i daty podjęcia zmienianej uchwały.
§ 6.
1. Podstawa prawna oznacza wskazanie artykułu lub paragrafu aktu prawnego zawierającego upoważnienie do wydania uchwały.
2. W przypadku obowiązku publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego w podstawie prawnej podaje się artykuł lub paragraf aktu prawnego wraz ze wszystkimi obowiązującymi publikatorami (zmianami).
3. Zapis rozpoczyna się wyrazami : "Na podstawie art. (§)...".
§ 7.
1. Podstawową jednostką redakcyjną uchwały jest paragraf.
2. Paragraf może być podzielony na : ustępy, punkty, litery i tiret.
3. Każdą jednostkę redakcyjną zapisuje się od nowego wiersza i poprzedza jej oznaczeniem umieszczonym w tym samym wierszu.
4. Paragrafy ustawia się na początku zapisu z lewej strony a ustępy rozpoczyna się od akapitu.
§ 8.
1. Paragraf oznacza się pogrubionym znakiem „§” i kolejną cyfrą arabską z kropką.
2. Ustęp oznacza się cyfrą arabską z kropką bez nawiasów, przy zachowaniu ciągłości numeracji ustępów w obrębie danego paragrafu, a przy powoływaniu skrótem "ust." oraz cyfrą arabską bez kropki.
3. Punkt oznacza się cyframi arabskimi z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie ustępu, a przy powoływaniu używa się skrótu "pkt" bez względu na liczbę i przypadek oraz cyfrą arabską bez nawiasu.
4. Wyliczenia w obrębie punktów tzw. litery oznacza się małymi literami alfabetu z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu, a przy powoływaniu - skrótem "lit." bez względu na liczbę i przypadek oraz literą alfabetu bez nawiasu.
5. W obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia wprowadzając tiret. Tiret oznacza się „ – „ i przywołuje poprzez oznaczenie wyrazem tiret i wyrażonym słownie numerem porządkowym.
6. Przepisy paragrafu podzielonego na ustępy, punkty, litery, tiret cytuje się w następującej kolejności : § ... ust. ... pkt ... lit. ... tiret … .
§ 9. W celu systematyzacji przepisów uchwały, paragrafy pozostające ze sobą w ścisłym związku logicznym można grupować w rozdziały - oznaczając je cyframi arabskimi, rozdziały grupuje się w działy, działy łączy się w tytuły - oznaczając je cyframi rzymskimi.
§ 10. Treść aktu powinna obejmować całokształt lub możliwie szeroki zakres wiążących się ze sobą zagadnień.
§ 11. Wykonawców uchwały wymienia się przed przepisem określającym termin wejścia w życie uchwały lub przed przepisem uchylającym uchwałę.
§ 12. W przepisie uchylającym należy wyczerpująco wymienić uchwały, które zostają uchylone rozpoczynając zapis wyrazami : "Tracą moc ...".
§ 13.
1. Przepis o wejściu w życie uchwały, która stanowi akt prawa miejscowego powszechnie obowiązujący, może mieć następujące brzmienie :
1) "Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego",
2) "Uchwała wchodzi w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Zachodniopomorskiego z dniem ...." (dzień oznaczony kalendarzowo).
2. Przepis uchwały - która nie stanowi aktu prawnego powszechnie
obowiązującego - określający datę jej wejścia w życie - może mieć brzmienie :
1) "Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia",
2) "Uchwała wchodzi w życie z dniem ... " (dzień oznaczony kalendarzowo).
3. Jeżeli z treści uchwały wynika taka konieczność, termin wejścia uchwały
w życie należy oddzielać od daty jego ogłoszenia stosownym okresem czasu
(vacatio legis), niezbędnym dla zaznajomienia się z treścią uchwały.
§ 14. Wzór schematu projektu uchwały Rady Miejskiej w części dotyczącej tytułu, podstawy prawnej, przepisów uchylających oraz o wejściu uchwały w życie stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 15. Do projektu uchwały - w razie potrzeby - dołącza się załączniki, w których zamieszcza się w szczególności :
1) wzory formularzy,
2) schematy,
3) obszerne tabele,
4) mapy,
5) wykazy,
§ 16.
1. Do projektu uchwały Rady dołącza się (na oddzielnym arkuszu) uzasadnienie projektu, którego treść powinna wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym stanem a projektowanym oraz potrzebę (celowość) podjęcia uchwały.
2. Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób jasny i wyczerpujący a w szczególności zawierać informację o ewentualnych skutkach prawnych, finansowych, społecznych i organizacyjnych.
3. Uzasadnienie podlega akceptacji Zastępcy Burmistrza lub Skarbnika Gminy -zgodnie z podziałem zadań i kompetencji ustalonym przez Burmistrza, w formie parafy umieszczonej na ostatniej stronie uzasadnienia, w dolnym lewym rogu.
4. Wzór uzasadnienia stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 17.
1. Uchwałę należy redagować dokładnie i zrozumiale dla adresatów.
2. Zdania należy budować zgodnie z regułami składni języka polskiego, unikając długich, wieloczłonowych zdań złożonych.
3. Wyrażenia językowe należy używać w ich podstawowym i powszechnie przyjętym znaczeniu.
4. Tekst powinien być opracowany ze szczególną starannością, zwięźle i jasno oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.
5. Projekty uchwał przygotowuje się czcionką o nazwie „ARIAL” o rozmiarze 12 pt.
§ 18.
1. Zasady oraz tryb przygotowywania uchwał określone w niniejszym zarządzeniu, mają zastosowanie odpowiednio do przygotowywanych projektów zarządzeń Burmistrza.
2. Wzorcowy schemat projektu zarządzenia Burmistrza stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
3. Projekty zarządzeń wymagają sporządzenia uzasadnień. Uzasadnienie wymaga podpisania przez przygotowującego projekt zarządzenia.
4. Projekty Zarządzeń Burmistrza po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 1 mniejszego zarządzenia należy przedkładać za pośrednictwem sekretariatu Burmistrzowi.
5. Zarządzenie podpisane przez Burmistrza podlega zarejestrowaniu w rejestrze zarządzeń Burmistrza, prowadzonym przez sekretariat (zarządzeniu zostaje nadany numer oraz data jego podpisania przez Burmistrza). Wersję elektroniczną przygotowujący zarządzenie przekazuje pocztą elektroniczną na adres: s.kwiatkowski@ploty.pl (celem publikacji w BIP).
§ 19.
1. Projekty Zarządzeń Wewnętrznych Burmistrza po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 1 zarządzenia należy przedkładać za pośrednictwem sekretariatu do podpisu przez Burmistrza.
2. Projekt zarządzenia wewnętrznego nie wymaga sporządzenia uzasadnienia. Zarządzenie wewnętrzne podpisane przez Burmistrza podlega zarejestrowaniu w rejestrze zarządzeń Burmistrza, prowadzonym przez sekretariat. Wersję elektroniczną przygotowujący zarządzenie przekazuje pocztą elektroniczną na adres: s.kwiatkowski@ploty.pl (celem publikacji w BIP).
§ 20. W przypadku zarządzeń powołujących zespoły/komisje, przygotowujący projekt zarządzenia uzgadnia treść projektu zarządzenia ze wszystkimi kierownikami komórek, których pracownicy wchodzą w skład zespołu lub komisji w formie pisemnej lub w formie e-mail z wyznaczeniem terminu, którego przekroczenie będzie oznaczało brak uwag do treści projektu zarządzenia.
§ 21. Wielostronicowe projekty uchwał Rady Miejskiej oraz projekty Zarządzeń Burmistrza wymagają parafowania każdej ze stron przez przygotowującego dany projekt.
§ 22. Szczegółowe regulacje dotyczące zasad techniki prawodawczej zawiera rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).
§ 23. Zobowiązuje się kierowników komórek i pracowników oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Płoty do przestrzegania zasad wynikających z niniejszego zarządzenia.
§ 24. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zalacznik nr 1 do Zarzadzenia Nr 61 Burmistrza Plotow z dnia 23 wrzesnia 2009 r (PDF, 48.77Kb) | 2010-03-01 11:19:18 | 56 | |
Zalacznik nr 2 do Zarzadzenia Nr 61 Burmistrza Plotow z dnia 23 wrzesnia 2009 r (PDF, 51.31Kb) | 2010-03-01 11:19:18 | 68 | |
Zalacznik nr 3 do Zarzadzenia Nr 61 Burmistrza Plotow z dnia 23 wrzesnia 2009 r (PDF, 45.53Kb) | 2010-03-01 11:19:18 | 32 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Sławomir Kwiatkowski Data wytworzenia:
01 mar 2010
Osoba dodająca informacje
Sławomir Kwiatkowski Data publikacji:
01 mar 2010, godz. 11:19
Osoba aktualizująca informacje
Sławomir Kwiatkowski Data aktualizacji:
01 mar 2010, godz. 11:41