UCHWAŁA Nr XXXIX/ 384 / 06 Rady Miejskiej w Płotach z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie: uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Płoty.
UCHWAŁA Nr XXXIX/ 384 / 06
Rady Miejskiej w Płotach
z dnia 30 czerwca 2006 r.
w sprawie: uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
gminy Płoty.
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. 2005r. Dz. U. Nr 236, poz. 2008), w związku z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryficach, Rada Miejska w Płotach uchwala, co następuje:
REGULAMIN UTRZYMANIA PORZĄDKU I CZYSTOŚCI NA TERENIE GMINY PŁOTY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku oraz gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Płoty.
2. Zasady, o których mowa w ust. 1 obowiązują w szczególności:
1) właścicieli i zarządców nieruchomości;
2) użytkowników nieruchomości, w tym także najemców lokali użytkowych;
3) jednostki organizacyjne użytkujące tereny służące użyteczności publicznej;
4) kierowników budów w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy;
5) jednostki organizacyjne gminy.
3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Płotów ;
2) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
3) nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;
1) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nieopakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz część z drewna odpadów wielkogabarytowych;
2) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów
komunalnych, charakteryzujący się tym, że jego składniki ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczane w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (meble, sprzęt gospodarstwa domowego, gruz z remontów itp.);
6) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.);
7) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
8) zakładzie - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną
lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
9) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia
przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
10) surowcach wtórnych - należy przez to rozumieć papier i tekturę, szkło, plastik
(tworzywa sztuczne) oraz metal.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zakresie makulatury, szkła, plastiku, aluminium i złomu.
2. Zebrane selektywnie odpady należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub oddawać bezpośrednio zakładowi.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek na nieruchomości oraz dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenie, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani, są, do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości w następujący sposób:
1) śnieg i lód:
a) należy odgarniać niezwłocznie
b) należy usypywać w pryzmy przy krawężniku tak, by nie utrudniał ruchu pieszego ani nie stwarzał zagrożenia dla ruchu kołowego,
2) duże sople lodowe i nawisy śniegu oraz zalegający śnieg z dachów należy usuwać niezwłocznie;
3) trawę i chwasty wyrastające na chodnikach powinny być usuwane w miarę potrzeb;
4) należy usuwać z terenu nieruchomości wraki pojazdów mechanicznych;
5) w należytym stanie sanitarnym należy utrzymywać altany i pomieszczenia do przechowywania pojemników;
6) należy utrzymywać czystość na dojściach i w bramach do nieruchomości oraz w okienkach piwnicznych;
7) ze ścian i ogrodzeń nieruchomości należy usuwać na bieżąco plakaty, ogłoszenia, rysunki lub napisy;
8) na widocznym miejscu należy umieścić tablice informacyjne z numerem porządkowym
oraz nazwą ulicy;
9) w budynkach wielolokalowych, w pobliżu wejścia należy umieścić tablice zawierające
następujące informacje:
a) imię i nazwisko lub nazwę i siedzibę właściciela lub zarządcy nieruchomości,
b) imię i nazwisko i adres osoby lub podmiotu wykonującego czynności w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,
c) regulamin porządkowy,
d) spis adresów i telefonów alarmowych;
10) na terenach zamieszkałych odłogowe nieruchomości rolne należy utrzymywać w stanie tzw. czarnego ugoru;
11) przydrożne rowy odwadniające należy utrzymywać tak, aby były drożne i wykoszone;
12) należy utrzymywać czystość i porządek na przystankach kolejowych, torowiskach, pod wiaduktami i mostami;
13) wody powierzchniowe rzek, stawów i innych zbiorników wodnych należy utrzymywać w stanie czystości;
14) materiały rozbiórkowe należy usuwać z terenów nieruchomości na bieżąco;
15) gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego powinno odbywać się na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami;
16) piasek w piaskownicach ogólnodostępnych musi być wymieniany co najmniej raz do roku;
17) plakaty, reklamy, ogłoszenia, nekrologi należy umieszczać tylko na urządzeniach do tego celu przeznaczonych;
18) fakt zauważenia zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę lub agresywnie
zachowującego się psa należy zgłosić do Urzędu Miejskiego, Policji lub do Zakładu
Weterynarii.
3. Każda nieruchomość powinna być podłączona do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażona w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.
§ 4. 1. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą odbywać się, jeżeli spełnione będą następujące warunki:
1) do mycia używana będzie woda, bez dodatku środków chemicznych;
2) zużyta do mycia woda odprowadzana będzie bezpośrednio do zbiorników bezodpływowych lub do studzienek kanalizacyjnych - po uzyskaniu zgody przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego;
3) drobne naprawy oraz bieżąca konserwacja pojazdów samochodowych mogą być wykonywane w miejscu garażowania, chyba że nie wyrażą na to zgody mieszkańcy nieruchomości, na której znajduje się garaż;
4) mycie lub naprawa nie mogą utrudniać ruchu kołowego, pieszego lub stwarzać
uciążliwości dla mieszkańców nieruchomości,
2. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych:
1) w odległości mniejszej niż 50 m od rzek, jezior, kanałów i innych zbiorników wodnych;
2) na terenie stref ochrony sanitarnej ujęć wody pitnej.
Rozdział 3
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich
rozmieszczenia
§ 5. Zbieranie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych powinno odbywać się w znormalizowanych urządzeniach przystosowanych do ręcznego lub mechanicznego opróżniania, zwanych dalej „urządzeniami do zbierania odpadów".
§ 6. 1. Każda nieruchomość powinna być wyposażona w urządzenie do zbierania odpadów w liczbie i o pojemności dostosowanej do ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, jednak nie mniejszej niż:
1) 110 l na każdej nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym, lecz nie mniej niż 25 l na jedną osobę;
2) 1100 l na każde rozpoczęte 20 mieszkań, w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym;
3) 30 l na jedno łóżko w przypadku internatów, koszar, sanatoriów, hoteli, pensjonatów
lub innych podmiotów świadczących usługi noclegowe;
4) 5 l na osobę, w przypadku szkół;
5) 10 l na osobę w przypadku przedszkoli i żłobków;
6) 15 l na jedno miejsce konsumpcyjne w przypadku restauracji, barów, kawiarni, jadłodajni lub innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną nie mniej jednak niż jedno urządzenie o pojemności 110 l na jeden lokal
7) 40 l na każde rozpoczęte 10 m2 powierzchni całkowitej lokali użytkowych, nie mniej jednak niż jedno urządzenie o pojemności 110 l na jeden lokal,
8) 8 l na każdego zatrudnionego w przypadku zakładów rzemieślniczych usługowych lub przemysłowych, nie mniej jednak niż jedno urządzenie o pojemności 110 l na jeden
lokal.
2. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru urządzenia do zbierania odpadów w uzgodnieniu z zakładem, któremu zleca usuwanie odpadów albo powierza temu zakładowi wyposażenie nieruchomości w urządzenia do zbierania odpadów.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać urządzenia do zbierania odpadów w czystości, poprzez ich mycie i dezynfekcje w miarę potrzeby jednak nie rzadziej niż jeden raz w kwartale, a jeżeli stanowią one ich własność, także zapewnić ich należyty stan techniczny. Czynności te można zlecić zakładowi.
4. Odpady mogą być zbierane także w workach dostarczonych przez zakład. Cena worka obejmuje, także opłatę za wywóz.
5. Odpady wielkogabarytowe należy gromadzić w kontenerach dostarczanych przez zakład, któremu zlecono ich usuwanie.
6. Urządzenia do zbierania odpadów powinny być ustawione na twardej powierzchni, w miejscu nie stwarzającym utrudnienia dla ruchu pieszego i kołowego oraz łatwo dostępnym dla zakładu
7. Teren, na którym usytuowane są urządzenia do zbierania odpadów powinien być stale utrzymywany w czystości. Dotyczy to także altan śmietnikowych.
8. Zabrania się spalania odpadów na terenie nieruchomości i w urządzeniach przeznaczonych do ich zbierania.
§ 7. 1. Na drogach publicznych zarząd drogi zobowiązany jest do rozstawienia i opróżniania urządzeń do zbierania odpadów - koszy ulicznych.
2. Kosze uliczne powinny być umocowane na stałe i rozstawione tak, by nie utrudniały ruchu pieszego, ani nie stwarzały zagrożenia dla ruchu kołowego.
3. Kosze uliczne powinny być rozmieszczone w terenie zabudowanym w zależności od potrzeb i nasilenia ruchu pieszego, z tym że:
1) w obrębie starego miasta w Płotach nie rzadziej niż co 100 m;
2) na pozostałym terenie m . Płoty nie rzadziej niż co 150 m;
3) na pozostałym terenie zabudowanym nie rzadziej niż co 300 m.
4. Urządzenia do zbierania odpadów powinny być utrzymywane w czystości i w
odpowiednim stanie sanitarnym.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku
publicznego
§ 8. 1. Odpady komunalne powinny być usuwane na zorganizowane składowiska odpadów z terenu nieruchomości z częstotliwością uzależnioną od ilości wytwarzanych odpadów, lecz nie rzadziej niż raz w tygodniu.
2. Z indywidualnych gospodarstw domowych (domów wolnostojących) odpady komunalne mogą być usuwane z mniejszą częstotliwością, lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 9. Odpady komunalne z urządzeń do zbierania odpadów, rozstawionych na drogach publicznych i innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, powinny być opróżniane w miarę potrzeb.
§ 10. Nieczystości ciekłe ze zbiorników bezodpływowych powinny być usuwane w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 11. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zawarcia pisemnej umowy na wywóz odpadów komunalnych z zakładem, a w przypadku korzystania ze zbiornika bezodpływowego - także na opróżnianie tego zbiornika. Korzystanie z usług zakładu powinno być potwierdzone dowodami płacenia za te usługi,
2. Umowy i aneksy oraz dowody opłat za usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych i wywozu nieczystości ciekłych powinny być przechowywane przez okres jednego roku,
3. Z umowy powinno wynikać z jakich nieruchomości wywożone są odpady komunalne lub nieczystości ciekłe, jak często oraz w jakie urządzenia do zbierania odpadów jest wyposażona nieruchomość,
4. Dopuszcza się możliwość wywozu odpadów komunalnych bezpośrednio na składowisko odpadów. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 12. 1. Na żądanie Burmistrza, osoby przez niego upoważnionej lub Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Płotach, właściciele nieruchomości są zobowiązani do okazania umowy i jej aneksów oraz dowodów płacenia za usługi usuwania odpadów komunalnych i dowodów płacenia administratorom za składowanie odpadów,
2. Właściciele nieruchomości są obowiązani do udzielania rzetelnych i wiarygodnych informacji umożliwiających ustalenie faktycznej ilości wytworzonych odpadów. Rozliczeniu podlegają wszystkie odpady komunalne.
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczalnych do składowania na składowisku odpadów
§ 13. 1. System gospodarowania odpadami komunalnymi powinien zapewnić ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania: do 31 grudnia 2020 r. do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji w stosunku do masy odpadów wytworzonych w roku 1995. Będą to następujące ilości:
1) na terenie miasta - ok. 53 kg/osobę/rok;
2) na terenach wiejskich - ok. 18 kg/osobę/rok.
2. Obowiązek realizacji tego zadania mają przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów z nieruchomości poprzez wyselekcjonowanie spośród odpadów komunalnych i poddawanie ich odzyskowi oraz recyklingowi.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 14. Osoby będące właścicielami bądź opiekunami psów zobowiązuje się do rejestracji psa w Urzędzie Miejskim w Płotach w terminie 14 dni od dnia wejścia w posiadanie psa. Wpis w rejestrze obejmuje następujące dane: imię i nazwisko właściciela, adres właściciela, numer identyfikacyjny nadany psu.
§ 15. 1. Rejestracji oraz identyfikacji, o których mowa w § 14 należy dokonać:
1) w przypadku psa młodego - do dnia ukończenia przez zwierzę 1 roku życia;
2) w przypadku wejścia w posiadanie psa dorosłego - w terminie 30 dni od dnia nabycia
zwierzęcia;
3) w przypadku psa, w posiadanie którego właściciel wszedł przed dniem 1 stycznia
2006 r. - w okresie 6 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej uchwały.
2. Właściciel psa jest obowiązany do zgłaszania wszelkich zmian (śmierć zwierzęcia, zaginięcie, zmiana właściciela itp.) w rejestrze psów, celem aktualizacji danych. W przypadku sprzedaży psa obowiązek ten spoczywa na sprzedającym.
§ 16. Ponadto osoby będące właścicielami bądź opiekunami psów zobowiązuje się do przestrzegania następujących zasad:
1) wyprowadzania psów na smyczy. Psy ras uznawanych, w myśl przepisów, za agresywne muszą posiadać również założony kaganiec;
2) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych;
3) sprawowania opieki nad zwierzętami w sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa lub uciążliwość dla ludzi;
1) zapewnienia psom należytych warunków bytowych;
2) dokonywania obowiązkowych szczepień ochronnych psów, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach;
3) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wówczas, gdy znajduje się w miejscu
mało uczęszczanym przez ludzi, a opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem;
7) zabrania się wprowadzania psów do sklepów i lokali gastronomicznych, aptek, pomieszczeń służby zdrowia, pomieszczeń biurowych, placów zabaw, piaskownic oraz innych obiektów, których administracja wprowadzi taki zakaz oraz na plażę poza miejscami do tego wyznaczonymi;
8) zakaz, o którym mowa w pkt. 7 nie dotyczy psów przewodników;
9) pies pozostawiony bez nadzoru w miejscu publicznym musi być należycie uwiązany i
posiadać założony kaganiec;
10) w przypadku utrzymywania psów agresywnych na terenie ogrodzonym władający
posesją obowiązany jest umieścić w widocznym miejscu stosowną tabliczkę
ostrzegawczą.
§ 17. 1. Psy pozostawione bez nadzoru człowieka i nie posiadające oznakowania są traktowane jako bezdomne.
2. Psy bezdomne są wyłapywane i umieszczane w schronisku dla bezdomnych zwierząt.
3. Wyłapywanie bezdomnych psów prowadzone jest w sposób stały przez podmiot prowadzący schronisko dla bezdomnych psów.
4. Prowadzący schronisko podejmuje działania zmierzające do przekazywania zwierząt do adopcji.
5.W przypadku ustalenia posiadacza zwierzęcia, które zostało schwytane w trakcie wyłapywania bezdomnych psów, koszty jego wyłapania oraz pobytu w schronisku, w tym również opieki weterynaryjnej, niezależnie od sankcji przewidzianych prawem z tytułu pozostawienia zwierzęcia bez właściwego nadzoru, ponosi jego właściciel.
§ 18. Do wykonywania czynności związanych z egzekwowaniem od właścicieli psów lub ich opiekunów przestrzegania przepisów niniejszej uchwały upoważnia się pracowników Urzędu Miejskiego w Płotach oraz Policję.
Rozdział 7
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach
wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 19. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach położonych w obszarze starego miasta w Płotach.
§ 20. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, innych niż wymienione w § 19 jest dozwolone pod warunkiem:
1) uzyskania pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego;
2) uzyskania pisemnej zgody wszystkich osób mających tytuł prawny do lokali - w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym
3) zastosowania urządzeń ograniczających przedostawanie się hałasu, zanieczyszczeń
i zapachów poza teren, na którym utrzymywane są zwierzęta gospodarskie.
§ 21 Zabrania się wyprowadzania zwierząt gospodarskich na tereny przeznaczone do użytku publicznego.
§ 22 Teren, na którym przebywają zwierzęta gospodarskie powinien być utrzymywany w należytym stanie sanitarno - epidemiologicznym. Teren ten powinien być ogrodzony, w sposób uniemożliwiający samowolne oddalanie się zwierząt.
§ 23 1. Hodowla gołębi na nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym może być prowadzona pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody wszystkich osób mających tytuł prawny do lokali.
2. Obowiązkiem właściciela stada jest usuwanie odchodów gołębi i dbanie o czystość oraz estetyczny wygląd budynków i pomieszczeń, w których hodowane są gołębi
3. Pszczoły należy trzymać w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 15 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 24 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają tereny, na których położone są nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, urzędy organów administracji, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły placówki oświatowe w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówki kulturalne.
2. Deratyzacja przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz w roku, w terminie do 30 października.
3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 25 1. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny.
2. Postępowanie w sprawach naruszenia postanowień Regulaminu toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
§ 26 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 27 Traci moc uchwała Nr XXXIII/301/97 Rady Miejskiej w Płotach z dnia 15 lipca 1997r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Płoty
§ 28 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady
Jan Przedaszek
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Tomasz Haraszczuk Data wytworzenia:
27 paź 2009
Osoba dodająca informacje
Tomasz Haraszczuk Data publikacji:
27 paź 2009, godz. 08:34
Osoba aktualizująca informacje
Tomasz Haraszczuk Data aktualizacji:
27 paź 2009, godz. 08:34