Uchwała Nr IV/26/2019 Rady Miejskiej w Płotach z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie: zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Płoty
Uchwała Nr IV/26/2019
Rady Miejskiej w Płotach
z dnia 14 lutego 2019 r.
w sprawie: zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Płoty
Na podstawie art. 5a ust.2 oraz art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( t.j.Dz. U. z 2018r., poz. 994, 1000, 1349, 1432, 2500), Rada Miejska w Płotach uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Płoty w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych ważnych dla gminy sprawach.
§ 2. Konsultacje społeczne przeprowadzane są dla poznania opinii mieszkańców w sprawie poddanej konsultacjom społecznym, w celu zwiększenia akceptacji społecznej w zarządzaniu sprawami publicznymi oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego.
§ 3. W konsultacjach społecznych mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy Płoty oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą na terenie gminy Płoty, z zastrzeżeniem § 5.
§ 4. Konsultacje społeczne mogą polegać na:
1) wyrażeniu opinii, złożeniu uwag i propozycji do sprawy będącej przedmiotem konsultacji społecznej;
2) udzieleniu odpowiedzi na postawione pytania;
3) wyborze jednego z zaproponowanych rozwiązań.
§ 5. Konsultacje społeczne mogą mieć zasięg:
2) lokalny - dotyczy określonego terenu gminy;
3) środowiskowy - dotyczy mieszkańców reprezentujących określone środowisko społeczne,
§ 6. Przeprowadzenie konsultacji społecznej zarządza Rada Miejska w Płotach lub Burmistrz Płotów.
§ 7. W sprawach statutów sołectw i osiedli konsultacje społeczne zarządza Burmistrz Płotów.
2. Uchwała Rady Miejskiej w Płotach lub zarządzenie Burmistrza Płotów w sprawie przeprowadzenia
konsultacji społecznych powinna zostać podana do publicznej wiadomości na 7 dni przed
rozpoczęciem konsultacji i powinna zawierać:
2) teren objęty konsultacjami i uprawnionych do udziału w konsultacjach;
3) sposób i tryb zgłaszania opinii i wniosków;
4) termin przeprowadzenia konsultacji;
5) sposób i tryb podsumowania opinii i wniosków zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych.
§ 8. 1. Konsultacje społeczne mogą być przeprowadzone w następujących formach:
1) protokołowanego zebrania z mieszkańcami;
2) badania opinii mieszkańców;
2. Wyboru formy określonej w ust.1 dokonuje organ zarządzający konsultacje społeczne, biorąc pod
uwagę jak najszersze uczestnictwo uprawnionych mieszkańców.
3. Możliwe jest łączenie form prowadzenia konsultacji społecznych.
§ 9. Niezależnie od wybranej formy, informacja o konsultacjach publikowana jest na stronie
internetowej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Płotach lub w inny sposób zwyczajowo
§ 10. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych przedstawia się mieszkańcom Gminy i
Radzie Miejskiej za pośrednictwem BIP Urzędu Miejskiego, strony internetowej Gminy oraz na tablicy
ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Płotach, nie później niż w ciągu 21 dni od zakończenia konsultacji.
§ 11. Konsultacje społeczne uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział,
jeżeli zostały przeprowadzone zgodnie z przepisami niniejszej uchwały.
§ 12. Wyniki konsultacji społecznych mają charakter opiniodawczy i stanowią materiał pomocniczy
przy podejmowaniu rozstrzygnięć w sprawie objętej konsultacjami.
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Płotów.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
województwa zachodniopomorskiego.
|
Uzasadnienie
Doświadczenia samorządu związane z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym wskazują na małą aktywność obywateli w procesie stanowienia prawa powszechnie obowiązującego, w tym miejscowego, w procesach planowania społeczno-gospodarczego, programach wsparcia społecznego, czy rozwoju kulturalnego danej społeczności.
Określenie konsultacja społeczna oznacza, że podmiotem do którego zwracamy się o opinię jest nieokreślona grupa ludności. Konsultacje społeczne pozwalają na:
1. Pozyskanie informacji od obywateli, co pozwala na lepsze planowanie przyszłych działań, określenie priorytetów i wytycznych oraz na poprawę jakości usług i szybsze reagowanie na problemy społeczności lokalnej;
2. Aktywizację mieszkańców, która przyczynia się do rozwoju postaw obywatelskich;
3.Negocjowanie rozwiązań lub kierunków planowanych działań, czego efektem jest również legitymacja działań administracji publicznej;
4. Prowadzenie dialogu z mieszkańcami, zwłaszcza w przypadku braku konsensusu;
5 .Wzrost zaufania w relacjach obywatel – administracja;
6. Poprawę efektywności rządzenia;
Dlatego zgodnie z art. 5a ustawy o samorządzie gminnym w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy będą przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa niniejsza uchwała Rady Miejskiej.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Iwona Taśmińska Data wytworzenia:
14 lut 2019
Osoba dodająca informacje
Sławomir Kwiatkowski Data publikacji:
25 lut 2019, godz. 12:20
Osoba aktualizująca informacje
Sławomir Kwiatkowski Data aktualizacji:
25 lut 2019, godz. 12:20