Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Płotach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

DECYZJA Nr ROŚiD.6220.13.2020.WD z dnia 08 października 2020 r.

  Nr ROŚiD.6220.13.2020.WD Płoty, dnia 08 października 2020 r.   DECYZJA   Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt.2, art.75 ust.1 pkt 4 i art. 80 ust.1 pkt.1, art. 82 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.) oraz § 3 ust.1 pkt. 54 lit. b Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko  (Dz. U. z  2019 r. poz. 1839) oraz  na podstawie art. 104 i art. 127a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U.  z 2020 r., poz. 283 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku  inwestora – Solar SGE II Sp. z o.o., ul. Bolesława Śmiałego 15/8, 70-351 Szczecin, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację pn.: „Budowa Farmy fotowoltaicznej o mocy do 10 MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 10 MW wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanego na działkach ewidencyjnych nr 332/21 i 332/22 obręb Potuliniec, gmina Płoty określam   środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia
  pn.:Budowa Farmy fotowoltaicznej o mocy do 10 MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 10 MW wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanego na działkach ewidencyjnych nr 332/21 i 332/22 obręb Potuliniec, gmina Płoty   I. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:     Planowane przedsięwzięcie zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i wymienione jest w  § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b  Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z  2019 r. poz. 1839), tj. „ zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi lub magazynowa wraz z towarzysząca jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
  1. 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt. 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt. 1-3 tej ustawy;
  2. 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a. 
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy wytwórczej do 10 MW, na terenie działek nr 332/21 i 332/22 obręb geodezyjny Potuliniec, gm. Płoty, pow. gryficki, woj. zachodniopomorskie. Działka przeznaczona pod projektowaną inwestycję nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 75,1 ha, natomiast teren przeznaczony do przekształcenia pod projektowaną farmę fotowoltaiczną wyniesie do 10 ha. Przedmiotowa instalacja będzie składać się z następujących elementów: paneli fotowoltaicznych (do 33320 szt.), transformatorów (do 10 szt.), inwerterów (do 500 szt.) wraz z pozostałymi urządzeniami elektroenergetycznymi. Ponadto, przewiduje się wykonanie niewielkiego placu manewrowo-postojowego o powierzchni do 200 m², ogrodzenia, oświetlenia i systemu monitoringu. Działki nr 332/21 i 332/22 skomunikowane są z systemem dróg krajowych poprzez drogę dojazdową nieutwardzoną (dz. dr. nr 332/1) która przylega od strony wschodniej.   II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Przedmiotowa inwestycja zostanie usytuowana na terenie zewidencjonowanym jako grunty orne klas IVa, IVb i V. Z kolei grunty oznaczone w ewidencji symbolami PsIV, PsV, ŁIV, LsV, N, Lzr-ŁV, W-ŁIV, W-ŁV, W-Ls, W-RV, W-PsIV zlokalizowane w zachodniej i południowej części działek inwestycyjnych, pozostaną poza wygrodzonym terenem projektowanej instalacji. Teren, na którym zaplanowano realizację inwestycji, dotychczas był użytkowany rolniczo i jest ogrodzony. Istniejące ogrodzenie należy zastąpić nowym ogrodzeniem z siatki stalowej rozciągniętej na stalowych słupkach z pozostawieniem 20 cm przestrzeni nad gruntem. W związku z czym po realizacji przedsięwzięcia teren inwestycyjny będzie mógł być wykorzystany przez drobne zwierzęta. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa jest w odległości ponad 0,5 km od planowanego ogrodzenia inwestycji, w miejscowości Wołowiec. W miejscu realizacji inwestycji, jak również w promieniu co najmniej 0,5 km od miejsca usytuowania projektowanego przedsięwzięcia, nie występują formy ochrony przyrody wymienione w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.), takie jak: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura 2000, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. W waloryzacji przyrodniczej województwa zachodniopomorskiego (BKP, Szczecin 2010 r.) wynika, że w obrębie nieruchomości objętej przedmiotową inwestycją nie występują również gatunki chronionych roślin, zwierząt ani grzybów. Na podstawie ww. waloryzacji ustalono również, że w otoczeniu działek inwestycyjnych możliwe jest występowanie takich gatunków ptaków jak słowik szary i świerszczak. Są to jednak gatunki unikające otwartych przestrzeni (w tym pól uprawnych), a ich biotop stanowią zarośla i środowisko wilgotne, tj. występujące w pobliżu podmokłości terenu oraz ekosystem przepływającej około 400 metrów od granicy działek inwestycyjnych rzeki Gardominki. Na obszarze inwestycji nie można jednak wykluczyć bytowania ptaków, drobnych ssaków i płazów, dlatego realizacja przedsięwzięcia zgodnie z warunkami nałożonymi niniejszą decyzją pozwoli ograniczać ryzyko negatywnego wpływu instalacji na typowe dla krajobrazu rolniczego gatunki zwierząt. Po realizacji przedsięwzięcia teren pomiędzy panelami będzie stanowił tereny biologicznie czynne, stwarzając potencjalnie dogodne miejsca występowania gatunków fauny związanych z terenami łąkowymi, w tym owadów i ptaków. W związku z powyższym prowadzone na etapie eksploatacji koszenie i mycie powierzchni paneli, skutkujące koniecznością wykorzystania sprzętu mechanicznego, stanowiącego potencjalne zagrożenie dla bytującej (w szczególności lęgowej) fauny należy wykonywać poza sezonem lęgowym ptaków oraz poza okresem trwających na terenach sąsiednich gruntów ornych prac polowych. Koszenie łąki po 15 czerwca znacznie zwiększy szanse na pomyślne wyprowadzenie lęgów przez gniazdujące na łąkach gatunki ptaków. Umożliwi również zakwitnięcie różnych gatunkom roślin, które stanowią pokarm dla wielu owadów np. cennych dla przyrody i gospodarki człowieka zapylaczy. Koszenie należy prowadzić rozpoczynając pracę od środkowej części farmy i prowadzić je pasowo w kierunkach zewnętrznych części działki inwestycyjnej. Koszenie we wcześniejszych terminach należy prowadzić po przeprowadzonej kontroli ornitologicznej wykluczającej obecność w granicy farmy miejsc rozrodu chronionych gatunków ptaków. Etap realizacji inwestycji będzie wiązał się z użyciem sprzętu budowlanego, wykorzystywanego głównie na etapie prac ziemnych, jednak oddziaływanie źródeł emitujących ponadnormatywne dźwięki będzie ograniczone do terenu, na którym będą prowadzone prace i ustanie z chwilą ich ukończenia. Źródłem emisji hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą transformatory, które umieszczone zostaną wewnątrz kontenerowej stacji transformatorowej, co znacząco ograniczy emisję hałasu. Ponadto dla analizowanej elektrowni słonecznej nie projektuje się zastosowania nawiewnego systemu chłodzącego z użyciem wentylatorów. Podczas etapu realizacji planowanego przedsięwzięcia ścieki sanitarne będą odprowadzane do bezodpływowych szczelnych toalet (typu Toi - Toi), które będą regularnie opróżniane przez uprawniony podmiot, zaś powstałe odpady będą przekazane wyspecjalizowanym jednostkom posiadającym stosowne uregulowania prawne w zakresie gospodarki odpadami. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się powstawania ścieków oraz odpadów. Należy przeprowadzać stałą kontrolę sprzętu używanego podczas realizacji inwestycji pod kątem możliwych wycieków i awarii, a wszelkie prace w pobliżu cieków wodnych należy wykonywać ze szczególną dbałością, nie naruszając ich ciągłości oraz nie doprowadzić do ich zanieczyszczenia. Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z typową emisją akustyczną i emisją zanieczyszczeń do powietrza, charakterystyczną dla prac budowlanych, wynikającą z transportu materiałów oraz pracy sprzętu technicznego i maszyn. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji samochodami dostawczymi, jako gotowe elementy przygotowane do montażu, co pozwoli zminimalizować akustyczne oddziaływanie fazy realizacji inwestycji oraz ilość powstałych na tym etapie odpadów. W celu minimalizacji ewentualnego negatywnego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne, na inwestora nakłada się obowiązek, aby mycie paneli prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków, w tym detergentów. Charakter prac związanych z realizacją przedsięwzięcia nie wymaga wykonywania głębokich wykopów ani przeprowadzenia odwodnienia, w związku z czym inwestycja nie wpłynie negatywnie na zmianę stosunków wodnych na analizowanym terenie, ani jego bezpośrednim sąsiedztwie. Projektowana farma fotowoltaiczna, ze względu na swoją nieznaczną wysokość oraz skalę nie będzie dominującym elementem krajobrazu. Ponadto w otoczeniu działki inwestycyjnej nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe, uzdrowiskowe i archeologiczne. Obszar, na którym realizowane będzie planowane przedsięwzięcie, zlokalizowany jest w obrębie terenów rolniczych.   UZASADNIENIE     Wnioskiem z dnia 12 sierpnia 2020 r. firma Solar SGE II Sp. z o.o., ul. Bolesława Śmiałego 15/8, 70-351 Szczecin, zwróciła się do Burmistrza Płotów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Farmy fotowoltaicznej o mocy do 10 MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 10 MW wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanego na działkach ewidencyjnych nr 332/21 i 332/22 obręb Potuliniec, gmina Płoty. Zgodnie z  art. 49 § 1  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.) i art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.), w związku z art. 61 § i § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.) Burmistrz Płotów zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Zawiadomienie z dnia 17 sierpnia 2020 r. Nr ROŚiD.6220.13.2020.WD. Ponadto Burmistrz Płotów w dniu 19.08.2020r., zgodnie z art. 64 ust.1 pkt. 1 i pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 03 października 2008r.o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r., poz. 283 ze zm. ) wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Koszalinie, do  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryficach oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gryficach o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Gryficach wydało opinię pismem znak: SZ.ZZŚ.1.4360.1.138.2020.KK z dnia 31.08.2020 r. o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla  przedsięwzięcia pn.: „Budowa Farmy fotowoltaicznej o mocy do 10 MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 10 MW wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanego na działkach ewidencyjnych nr 332/21 i 332/22 obręb Potuliniec, gmina Płoty, również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryficach wydał opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia, pismo znak: ZNS.9022.2.1.26.2020 z dnia  28.08.2020 r. Taką samą opinię wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Koszalinie znak: WST-K.4220.280.2020.JC z dnia 08.09.2020 r. W dniu 28.09.2020 r. Burmistrz Płotów wydał Obwieszczenie w sprawie wydania postanowienia o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz o zakończonym postępowaniu dowodowym przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obwieszczenie zostało umieszczone na stronie BIP Urzędu Miejskiego oraz przesłane stronom postępowania. Strony miały możliwość zapoznania się z dokumentami zgromadzonymi przez organ w powyższej sprawie oraz prawie wniesienia swoich uwag i zastrzeżeń. Z materiałami sprawy można się było zapoznać w siedzibie Urzędu Miejskiego w Płotach, pokój nr 21, od  poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 15.00,  w terminie  7 dni od daty ukazania się obwieszczenia. W w/w okresie nie wpłynęły żadne uwagi, ani zastrzeżenia. Burmistrz Płotów w dniu 28.09.2020 r. wydał Postanowienie Nr ROŚiD.6620.13.2020.WD o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla  przedsięwzięcia pn.: „Budowa Farmy fotowoltaicznej o mocy do 10 MW lub farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 10 MW wraz z infrastrukturą techniczną” realizowanego na działkach ewidencyjnych nr 332/21 i 332/22 obręb Potuliniec, gmina Płoty. W toku postępowania organ przeprowadził analizę przedłożonych przez Wnioskodawcę materiałów oraz opinii organów opiniujących w kontekście uwarunkowań wynikających z art. 63 ust.1 ustawy ooś. O stwierdzeniu braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przesądziły poniższe przesłanki.             W związku z powyższym, mając na uwadze skalę oraz usytuowanie inwestycji oraz potencjalne uciążliwości związane z realizacją i eksploatacją planowanego przedsięwzięcia stwierdzono, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia nie jest uzasadnione.             Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.     P O U C Z E N I E   Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za  pośrednictwem  Burmistrza Płotów w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Zgodnie z art. 127a § 1 KPA w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak  jest możliwości zaskarżania decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.             Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jego rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postepowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postepowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Załącznik: Charakterystyka przedsięwzięcia.   Otrzymują: 1. Inwestor 2. Strony postępowania 3. a/a   Charakterystyka przedsięwzięcia     Załącznik do decyzji znak: ROŚiD.6220.13.2020.WD  z dnia 08 października 2020 r.     Planowane przedsięwzięcie zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i wymienione jest w  § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b  Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z  2019 r. poz. 1839), tj. „ zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi lub magazynowa wraz z towarzysząca jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
  1. 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt. 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt. 1-3 tej ustawy;
  2. 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a. 
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy wytwórczej do 10 MW, na terenie działek nr 332/21 i 332/22 obręb geodezyjny Potuliniec, gm. Płoty, pow. gryficki, woj. zachodniopomorskie. Działka przeznaczona pod projektowaną inwestycję nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 75,1 ha, natomiast teren przeznaczony do przekształcenia pod projektowaną farmę fotowoltaiczną wyniesie do 10 ha. Przedmiotowa instalacja będzie składać się z następujących elementów: paneli fotowoltaicznych (do 33320 szt.), transformatorów (do 10 szt.), inwerterów (do 500 szt.) wraz z pozostałymi urządzeniami elektroenergetycznymi. Ponadto, przewiduje się wykonanie niewielkiego placu manewrowo-postojowego o powierzchni do 200 m², ogrodzenia, oświetlenia i systemu monitoringu. Działki nr 332/21 i 332/22 skomunikowane są z systemem dróg krajowych poprzez drogę dojazdową nieutwardzoną (dz. dr. nr 332/1) która przylega od strony wschodniej. Przedmiotowa inwestycja zostanie usytuowana na terenie zewidencjonowanym jako grunty orne klas IVa, IVb i V. Z kolei grunty oznaczone w ewidencji symbolami PsIV, PsV, ŁIV, LsV, N, Lzr-ŁV, W-ŁIV, W-ŁV, W-Ls, W-RV, W-PsIV zlokalizowane w zachodniej i południowej części działek inwestycyjnych, pozostaną poza wygrodzonym terenem projektowanej instalacji. Teren, na którym zaplanowano realizację inwestycji, dotychczas był użytkowany rolniczo i jest ogrodzony. Istniejące ogrodzenie należy zastąpić nowym ogrodzeniem z siatki stalowej rozciągniętej na stalowych słupkach z pozostawieniem 20 cm przestrzeni nad gruntem. W związku z czym po realizacji przedsięwzięcia teren inwestycyjny będzie mógł być wykorzystany przez drobne zwierzęta. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa jest w odległości ponad 0,5 km od planowanego ogrodzenia inwestycji, w miejscowości Wołowiec. W miejscu realizacji inwestycji, jak również w promieniu co najmniej 0,5 km od miejsca usytuowania projektowanego przedsięwzięcia, nie występują formy ochrony przyrody wymienione w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.), takie jak: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura 2000, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. W waloryzacji przyrodniczej województwa zachodniopomorskiego (BKP, Szczecin 2010 r.) wynika, że w obrębie nieruchomości objętej przedmiotową inwestycją nie występują również gatunki chronionych roślin, zwierząt ani grzybów. Na podstawie ww. waloryzacji ustalono również, że w otoczeniu działek inwestycyjnych możliwe jest występowanie takich gatunków ptaków jak słowik szary i świerszczak. Są to jednak gatunki unikające otwartych przestrzeni (w tym pól uprawnych), a ich biotop stanowią zarośla i środowisko wilgotne, tj. występujące w pobliżu podmokłości terenu oraz ekosystem przepływającej około 400 metrów od granicy działek inwestycyjnych rzeki Gardominki. Na obszarze inwestycji nie można jednak wykluczyć bytowania ptaków, drobnych ssaków i płazów, dlatego realizacja przedsięwzięcia zgodnie z warunkami nałożonymi niniejszą decyzją pozwoli ograniczać ryzyko negatywnego wpływu instalacji na typowe dla krajobrazu rolniczego gatunki zwierząt. Po realizacji przedsięwzięcia teren pomiędzy panelami będzie stanowił tereny biologicznie czynne, stwarzając potencjalnie dogodne miejsca występowania gatunków fauny związanych z terenami łąkowymi, w tym owadów i ptaków. W związku z powyższym prowadzone na etapie eksploatacji koszenie i mycie powierzchni paneli, skutkujące koniecznością wykorzystania sprzętu mechanicznego, stanowiącego potencjalne zagrożenie dla bytującej (w szczególności lęgowej) fauny należy wykonywać poza sezonem lęgowym ptaków oraz poza okresem trwających na terenach sąsiednich gruntów ornych prac polowych. Koszenie łąki po 15 czerwca znacznie zwiększy szanse na pomyślne wyprowadzenie lęgów przez gniazdujące na łąkach gatunki ptaków. Umożliwi również zakwitnięcie różnych gatunkom roślin, które stanowią pokarm dla wielu owadów np. cennych dla przyrody i gospodarki człowieka zapylaczy. Koszenie należy prowadzić rozpoczynając pracę od środkowej części farmy i prowadzić je pasowo w kierunkach zewnętrznych części działki inwestycyjnej. Koszenie we wcześniejszych terminach należy prowadzić po przeprowadzonej kontroli ornitologicznej wykluczającej obecność w granicy farmy miejsc rozrodu chronionych gatunków ptaków. Etap realizacji inwestycji będzie wiązał się z użyciem sprzętu budowlanego, wykorzystywanego głównie na etapie prac ziemnych, jednak oddziaływanie źródeł emitujących ponadnormatywne dźwięki będzie ograniczone do terenu, na którym będą prowadzone prace i ustanie z chwilą ich ukończenia. Źródłem emisji hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą transformatory, które umieszczone zostaną wewnątrz kontenerowej stacji transformatorowej, co znacząco ograniczy emisję hałasu. Ponadto dla analizowanej elektrowni słonecznej nie projektuje się zastosowania nawiewnego systemu chłodzącego z użyciem wentylatorów. Podczas etapu realizacji planowanego przedsięwzięcia ścieki sanitarne będą odprowadzane do bezodpływowych szczelnych toalet (typu Toi - Toi), które będą regularnie opróżniane przez uprawniony podmiot, zaś powstałe odpady będą przekazane wyspecjalizowanym jednostkom posiadającym stosowne uregulowania prawne w zakresie gospodarki odpadami. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się powstawania ścieków oraz odpadów. Należy przeprowadzać stałą kontrolę sprzętu używanego podczas realizacji inwestycji pod kątem możliwych wycieków i awarii, a wszelkie prace w pobliżu cieków wodnych należy wykonywać ze szczególną dbałością, nie naruszając ich ciągłości oraz nie doprowadzić do ich zanieczyszczenia. Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z typową emisją akustyczną i emisją zanieczyszczeń do powietrza, charakterystyczną dla prac budowlanych, wynikającą z transportu materiałów oraz pracy sprzętu technicznego i maszyn. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji samochodami dostawczymi, jako gotowe elementy przygotowane do montażu, co pozwoli zminimalizować akustyczne oddziaływanie fazy realizacji inwestycji oraz ilość powstałych na tym etapie odpadów. W celu minimalizacji ewentualnego negatywnego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne, na inwestora nakłada się obowiązek, aby mycie paneli prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody lub wody demineralizowanej, bez zastosowania żadnych dodatków, w tym detergentów.  

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Sławomir Kwiatkowski

Data wytworzenia:
13 paź 2020

Osoba dodająca informacje

Sławomir Kwiatkowski

Data publikacji:
13 paź 2020, godz. 14:45

Osoba aktualizująca informacje

Sławomir Kwiatkowski

Data aktualizacji:
13 paź 2020, godz. 14:45